Den kjente og kjære masten

Bjerkreimsenderen er godt synlig opp til høyre når du kjører E39sørover. Faktisk er ting godt synlig også fra selve toppen.Utsikten var mildt sagt fantastisk!

Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over 23 år gammel

For de fleste er nok senderen mest kjent som masten som redder tv-sendingene. Opp gjennom årene har riktignok også en del tatt turen opp, men atskillig flere burde gjøre det, for her er enkelt å komme opp både sommer og vinter.

Det er en flott tur. Du går riktignok på grusvei helt opp til toppen. Men hjemveien kan godt gå i terrenget. Og utsikten der oppe skal det godt gjøres å slå. I alle fall i dette området.

Bjerkreimsenderen står på Urdalsknuten. Toppen er den høyeste i Laksesvelafjellmassivet som strekker seg vestover fra E39 mellom Bue og Vikeså.

Enklest med bil Du kommer hit enklest med bil. E39 kjøres til Bue, og her svinger du til høyre hvis du kommer nordfra, inn på rv. 504 retning Varhaug. Etter ca 5 km kommer du til Moi-gårdene, og kjører så over brua, hvor bilen parkeres.

Turen går videre forbi gårdene, ned bakken til Røyslandsvatnet, og videre langs vatnet, hvor det også er gode fiskemuligheter.

Televerket bruker veien når man skal til toppen for å gjøre vedlikehold. Foreløpig er den ikke kjørbar helt opp på grunn av snø, men det er bare det øverste partiet som er vanskelig å forsere for fotfolket. Ellers er det lett å gå.

Veien slynger seg oppover etter at vatnet er passert. Underveis er det flere bekker, så den som blir tørst, har gode muligheter til å skaffe seg drikke.

Vel oppe på det første platået passer det nok godt med en liten pustepause, om ikke annet.

Oppover Videre oppover kommer Trollhaugstjørn til syne når du snur deg. Ellers handler det om å se oppover, for masten er godt synlig mesteparten av turen når du er kommet på dette nivået.

Velger du denne varianten, har du også mest å se fram til når det gjelder hjemturen.

Men først skal du altså opp. Det går jevnt og trutt, og vel oppe møter du først en gammel trafostasjon, samt en liten hytte rett fram. Og så den store masten, da. Den troner der aller mest, naturlig nok.

Ingen av disse delene er derimot det som imponerer mest. Da er utsikten noe helt annet å se nærmere på.

Det er flere utsiktspunkter på toppen. Mye å se. I alle slags retninger, spesielt vestover, hvor Jærhavet troner med himmel og alt som hører til. For et syn!

Det gjelder å ta seg god tid. Nyte utsikten. Slappe av. Spise medbrakt mat og drikke. Og kose seg. Det er mange flotte rasteplasser, og mange knauser til å gjemme seg bak hvis vinden blir for sterk.

Hjemturen er også flott utsiktsmessig. Virkelig noe å leve på for en stund.

Ut i terrenget Hvis veien blir for kjedelig, og du har litt god tid, kan turen forlenges ut i terrenget til venstre like før du kommer til Trollhaugstjørn. Videre bortover, og til venstre for Jonenuten. Herfra følges bekken ned til Oslandsvatnet, så i østlig retning fram til gårdene og bilen. Da bør du i så fall regne en drøy time i tillegg.

Dette er uansett en flott tur for hele familien. Men siden det går stort sett oppover, kan det lønne seg å gå forsiktig så ikke pusten forsvinner helt. Bruk gjerne kart på turen. Da er det lettere å finne ut hvilke topper du ser innover heia. I så fall skal du ha «Bjerkreim 1212 II».

helge.johanson@ stavanger-aftenblad.no

Fantastisk utsikt fra toppen, ved Bjerkreimsenderen. (Foto: Helge Johanson)